Kaksi lempeää, mutta tehokasta keinoa stressin vähentämiseen

Jos olen jonkun alan asiantuntija, niin stressin. Ei välttämättä sen hallinnan asiantuntija, mutta stressin kokijana olen hyvin kokenut. Tiedän, aika kyseenalainen meriitti. Tiedän kuitenkin myös sen, että meitä tämän alan asiantuntijoita on todella paljon. Osa on keksinyt parempia keinoja stressin kanssa toimimiseen, osa vähän huonompia ja jotkut eivät oikein edes tajua, että ovat hirvittävän stressaantuneita.

Koska olen kärvistellyt stressin kanssa niin paljon ja pitkään, olen myös päätynyt kokeilemaan vaikka mitä keinoja sen kanssa selviämiseen ja ennen kaikkea siihen, miten stressiä saisi oikeasti vähennettyä. Olen jopa onnistunut löytämään tilan, jossa en tunne stressiä. Jossain vaiheessa elämää on unohtunut aikalailla kokonaan, että tosiaankin joskus olen ollut siinä tilassa, että stressiä ei käytännössä ole ollut. Ainahan tulee vastaan juttuja, jotka aiheuttavat paineita ja ottavat päähän. Odottamattomia tilanteita tai myös itse aiheutettuja. Ihan täysin stressiä ei voi siis poistaa elämästä, mutta uskon, että ei ole myöskään tarkoituksenmukaista, että olemme jatkuvasti stressitilassa.

Kirjoitan tässä kahdesta menetelmästä, jotka ovat auttaneet itseäni erityisen paljon stressin tunnistamisessa ja siitä irti päästämisessä. Olen todella onnellinen siitä, että olen löytänyt nämä jutut, joiden avulla saan oman itseni hallinnan takaisin itselleni. Vaikka ulkopuolella tapahtuu yllättäviä asioita, jotka tunkeutuvat omaan elämääni, en näiden apukeinojen myötä niin herkkä näille ikäville yllätyksille.

Ensimmäinen on ehkä useimmille tutumpi, ainakin sanana. Toinen voi olla harvemmille tuttu, mutta aivan mahtava taiteen kautta toimiva kanava luovan ilon palauttamiseen elämään.

Mindfulness – tieteellisestikin todistettu tapa saada oma takaisin mieli omaan hallintaan

Olet varmasti kuullut monestakin paikasta siitä, miten mieli voi olla aivan hallitsematon itsenäinen yksikkö sisälläsi, joka kuitenkin ohjaa sinua, halusit tai et. Ehkä olet tehnyt hyvinkin läheistä tuttavuutta tämän sisäisen ohjailijan kanssa. Tässä kohdassa mindfulness tulee apuun, koska sen lähtökohtana on, että mielen huomiota voi oppia ohjaamaan tietoisesti. Voit siis ihan oikeasti oppia kohdistamaan mielen siihen mitä haluat, etkä ole sen armoilla, mitä mielessä sattuu pyörimään.

Mindfulnessin avulla myös pakonomaisia tiettyyn asiaan tai uskomukseen jumittuneita ajatuksia voi alkaa kyseenalaistaa, ja siten saada helpotusta mielelle. Minulla ainakin on ollut paljonkin tällaisia jumittavia ajatuksia, jotka kiertävät kehää ja joihin jollakin tasolla olen jopa uskonut. Siksi niistä on ollut vaikeaa päästä irti, koska olen osittain kuvitellut, että ne ovat totta.

Yksi mahtavimmista hyödyistä on se, että reaktiivisuus vähenee. Et enää pelkästään reagoi ulkopuolisiin tapahtumiin tai antaudu mieleesi tulevien menneiden ajatusten armoille: Kun olet vahvistanut mieltäsi ja oppinut kohdistamaan huomiosi tietoisesti, osaat toimia levollisemmasta lähtökohtasta. Et enää saa stressiä reagoimalla ulkopuoliseen tai menneeseen asiaan niin vahvasti. Päässäsi virtana liikkuvat ajatukset eivät enää hallitse sinua.

Fyysisellä tasolla hermoston rauhoittaminen on ensiarvoisen tärkeä vaikutus. Autonominen hermosto rauhoittuu, kun mielen saa ohjattua rauhallisempaan tilaan. Näin stressi vähenee.

Mindfulnessista on tarjolla isot määrät kirjoja ja kursseja. On vaikeaa suositella vain yhtä tiettyä hyvää lähdettä. Tässä kuitenkin yksi suositus. Sarah Silvertonin kirja Mindfulness – Tietoisen läsnäolon läpimurto, on pieni ja käytännönläheinen opas mindfulnessin käytöstä. Kirja on ilmestynyt suomeksi vuonna 2018 ja sitä on tämän jutun kirjoitushetkellä kirjakaupoissa myynnissä. Voit etsiä kirjaa myös kirjastoista.

Kirja Adlibriksessä:  https://www.adlibris.com/fi/kirja/mindfulness-9789515243201#

Maalaaminen sisimmästä käsin, omista lähtökohdista

Jos olen kokenut jonkun asian elämässäni hyväksi jutuksi, niin se on tämä. Taiteen tekeminen on aina ollut minua kiinnostava asia, johon olen myös panostanut elämässäni paljon. Vuonna 2001 törmäsin yllättäen varmaan kuukauden sisällä kahteen eri menetelmään, joissa molemmissa oli ajatuksena se, että maalataan, mutta se tehdään omasta sisimmästä käsin. Ei jäljitellä ulkoista maailmaa, ei tehdä kenenkään toisen valitsemalla tyylillä tai tekniikalla, ei valita aihetta.

Voi kuulostaa vähän erikoiselta tai jopa pelottavalta, että miten sitten voi maalata, kun ei ole mitään lähtökohtaa? Eikö lopputuloksena ole kaaos ja sekasotku (ja ehkä vähän pettynyt mieli, kun tuli vaan suttua). Eikö tarkoitus ollut vähentää stressiä eikä lisätä sitä? Aiheellisia kysymyksiä, mutta voin vakuuttaa, että näin ei tosiaankaan tule käymään, päinvastoin!

Maalaaminen (ja myös muu luova toiminta) on voimakas keino stressistä irti päästämiseen. Siinä ei käytetä sanoja, joten sen ansiosta pääset helpommin suoraan sisimpääsi, suoraan ytimeen. Äly ja järkeily jäävät pois, kun keskityt maalaamiseen siten, että sinulla ei ole tiettyä aihetta tai tiettyä menetelmää, jota pitää noudattaa.

Tällä tavalla maalaaminen on aktiivinen tapa stressin vähentämiseen. Näet joka hetki edessäsi sen, mitä sisimmästäsi tulee esiin, hyvin konkreettisesti ja lopulta siitä jää myös näkyvä jälki, valmis työ, jäljelle. Se on myös hyvin palkitsevaa, kun näet jälkikäteen sen, mitä sisimmästäsi on tullut. Ensin siinä on ehkä ollut sekalaisia kerroksia erilaisia värejä ja muotoja – jos alussa olit kovin stressaantunut tai levoton, voi maalauksen ”pohjakerroksiin” tulla rajuja ja synkkiä värejä ja muotoja. Maalauksen edetessä ja stressin haihtuessa luovuus täyttää stressin jättämän tilan ja maalaus alkaa muuntua.

Alempien tasojen päälle kerrostuu uutta. Maalaukseen tulee tasapaino, ja sisällesi alkaa nousta levollisuus ja ilo. Kun maalaus on valmis, se onkin täynnä sisäistä valoasi (joka yllätys yllätys olikin siellä jossain olemassa!), eikä alun levottomuudesta ole jälkeäkään. Kuitenkin ne kerrokset, jotka maalasit alussa ovat olleet tärkeitä, koska ne ovat antaneet pohjan sille, mitä valmiissa maalauksessa lopulta näkyy. Kaikki tekemäsi, joka vaiheessa, on siis ollut hyvää ja oikein. Se on aivan upea lähtökohta. Siitä tulee valtavan suuri motivaatio maalaamisen aloittamiselle, vaikka ensin voikin vähän huonommassa olotilassa tuntua ihan yhdentekevältä ryhtyä maalaamaan. Tässä siis on sopiva kohta käyttää hitusen tahdonvoimaa, että pääset alkuun. Maalausprosessi kyllä ottaa sitten ohjat, kun vain aloitat!

Kun maalaat omalla tavallasi, ilman ulkopuolisia vaatimuksia, luovuutesi pääsee ilmaisemaan itseään aidosti ja puhtaasti. Kun kukaan ei arvostele työtäsi sen tekovaiheessa tai valmiina, eikä määrää, mitä sinun pitäisi maalata, voit olla turvallisin mielin. Turvallinen olotila on erityisen tärkeä, kun haluat vapautua stressistä ja korvata sen luovuudella ja mielentyyneydellä.

Joka siveltimenvedolla pieni määrä stressiä poistuu sinusta ja luovuuden ilo täyttää sen paikan. Pian huomaat rentotuneesi ja olevasi iloinen sillä tavalla kuin et ehkä ole ollut pitkään aikaan! Uusi ilo on hiljaista, tyyntä ja rauhallista – tunnet tyytyväisyyttä ja sisäistä rauhaa.

Näin pääset alkuun

Kummallakin tavalla pääset samaan tilaan: olet enemmän tässä hetkessä, et enää tunne oloasi niin stressaantuneeksi ja alat tuntea helpottuneisuutta ja iloa. Mielen loputtoman pyörityksen tilalle tulee valpas läsnäolon tila. Siitä käsin näet asiat paremmin sellaisina kuin ne oikeasti ovat, ilman sumentavia ja vääristäviä linssejä. Kuulet paljon paremmin, mitä sisimmässäsi todella oikeasti haluat. Osaat tehdä parempia päätöksiä itsesi ja muiden hyväksi. Siksi levollisen mielen saaminen on kaiken a ja o.

Parhaimmillaan voit kokeilla molempia tapoja rinnakkain. Niissä on molemmissa omat hyötynsä, joiden takia kumpaakin kannattaa testata.

Jos tunnet iloa, kun ajattelet, että saisit stressin ulos itsestäsi ja sen tilalle aktiivisen, innostuneen ja pulppuilevan luovuuden, siihen löytyy apua. Et ole yksin eikä sinun tarvitse olla. Olen kirjoittanut oppaan siitä, miten pääset hyvin turvallisesti ja sopivan pienin askelin aloittamaan luovuuden herättelyä. Ei haittaa, vaikka edellisestä maalaus- tai piirustuskerrasta olisi 20 tai 30 vuotta aikaa. Kirjoita tietosi alla oleviin kenttiin, niin saat oppaan aivan hetken kuluttua.

Takaisin luovuuteen

Herätä uinuva luova puolesi ​- aloita uudelleen maalaaminen ja piirtäminen

  • Kerron, miksi luovuus katoaa niin helposti, mutta miksi sen voi myös saada helposti takaisin
  • 3 käytännönläheistä tehtävää, joilla pääset herättämään luovuuttaasi vaikka heti
  • ...ja paljon kannustusta! 💛
Unipolku - Takaisin luovuuteen

Tietosi ovat turvassa. En tietenkään luovuta niitä ulkopuolisille.